wz

 Program 2009

..Časový harmonogram letošního ročníku..

 

Hudební scéna (sobota):

3.Kultura

 Děti jsou tu doma... tentokrát s bubeníkem Havlem

 http://www.3kultura.wz.cz

 

 

Ika Krajcová

Kytarový a skladatelský samouk, zpěvačka písní o divokých ženách, přijede až z Trnavy. Jmenuje se Ika Krajcová. V roce  2006 nahrála výjimečné CD s názvem Vlčie balady – piesně pre hladnou duši. Texty napsala básnířka a překladatelka Eva Luka, která se inspirovala knihou americké psycholožky a spisovatelky Clarissy Pinkoly Estés: Ženy, které běhaly s vlky. 

V nitru každého z nás se skrývá temná stránka, která neguje pokrok a harmonii, která je nespoutaná. Ika zpívá (nejen) ženám o zapomenutých bohyních v nás, temných a krásných.

 „Odhaluji v nich i vlastní skryté pravdy, a to mi pomáhá osvobodit se.“ (IK)
 

http://www.myspace.com/ikakraicova

Fousy Moudžou Rajzin (progresiv psychedelicrock - Pha)

 V malé kladenské hospůdce seděla právě skupina mladíků, když tu se energicky rozrazily dveře, trpaslík Moudžou Rajzin stanul na prahu a silným pohledem a výrazným poukázáním směrem k těmto chlapcům řekl pouze: „Aby jste šli s písní kolem světa a rozdávali radost!“…a to činí dodnes.

 V počátcích vycházela z tvorby The Doors, Velvet Underground, Pink Floyd, Frank Zappa či Plastic People of the Universe, ale později se dopracovala ke svému vlastnímu originálnímu zvuku a postavila svůj projev na básnických textech a vícevrstevnaté ale i energické hudbě. Během svého kladenského působení ovlivnila celou řadu kladenských kapel, prošla jí řada muzikantů a přečkala i několik delších přestávek. Později.

 V roce 2006 se kompletně  přestěhovala do Prahy. Po dramatickém odchodu zakládajícího Mikouše Koberstaina a tehdejšího bubeníka Karla Čížka vyrostla současná skupina s novým zvukem i nasazením: Kamil Danda – zpěv, kytara, autor; Marek Palas – klávesové nástroje, syntezátorová basa, zpěv; František Škorpil – bicí, zpěv.

http://bandzone.cz/fousymoudzourajzin

Fany Císař a Sedící Kameny (blues jako jabko – Pha)

Kde? Ne jinde! Tady, tady!“ Vystoupí pražská odpověď na britské tuláky: Fanyho básnická tůra povede ostrým krokem po Praze, jejích hospůdkách, zákoutích, a dál mezi buky do Brdských lesů, podél Fryšavky a kdo ví, možná dál.

Do Boleslavi opět přinesou trochu atmosféry Kopaninského Jara (to je zahradní festival za Prahou, který máme tolik rádi), ale klasiky Sedící Kameny prostě musíte vyposlechnout, aby jste nahlédli něco z kořenů českého rokenrollu vůbec.

Fany Císař - texty, hlas; Petr Branda - solo kytara; Petr Braun - doprovodná kytara; Ivan Pavlů – bicí…

http://www.youtube.com/watch?v=192bkzuGZaQ

Květoslav Dolejší a Ben Turpin

 Kytaru vzal Květoslav Dolejší do ruky během základní vojenské služby a po návratu z vojny začal s nahráváním vlastních svérázných písniček. Nejprve na obyčejný kazeťák, později už technikou klasického vrstvení nástrojů do čtyřstopého Tascamu. Jako kytarista se ještě mihnul sestavou Suicide Machine, zhruba ve stejné době, v roce 1994, byla venku také jeho první demokazeta Zamarazalina. 

 Věhlas mu ale přineslo až o pěkných pár let později, během podzimu 2002 rozšířené a dodnes nepřekonané cédéčko "Zapalte koně", které vzbudilo zejména v komunitě okolo labelu Silver Rocket hotové pozdvižení.

 Šeptandou lavinovitě šířená zvěst o nezařaditelném zjevu, spojujícím punkovou živočištnost, pixiesovské melodie, metalové výstřelky a ulítlé texty, Slávkovi vynesla na Freemusic.cz vítězství za nejlepší demonahrávku roku 2002. Vedle ojedinělých koncertů s kapelou Ben Turpin se po čase objevilo další cédéčko Kill Your Child, obě pak vyšly později souhrnně pod názvem KD103 na značce Sopel.

 V té době Květoslav se tu a tam sporadicky zjevoval, občas i po boku divočejších experimentálnějších elektroniků, pod svým novým alter egem Concorde Crash. V tom pro změnu osedlal baskytaru a z "robotka" si pouštěl přednatočené podklady, ve kterých mezi "jungledeathmetalem", industriálními rytmy a synťákovými zvuky hřměl Hitler, Krakonoš nebo znělky z reklam. Předloni se pak vrátil opět s písničkovým programem, který nyní vyšel právě v podobě desky Trupec (info vytaženo z bleeding ear). Ben Turpin vystoupili na prvním ročníku VOMBU, tak jejich přítomností zároveň oslavíme naše páté narozeniny.

http://kvetoslav-dolejsi.wz.cz/ , http://www.youtube.com/watch?v=5yiU8d1m1Zk

Radišagoha

 Jejich hudebně taneční seskupení vytváří extatickou hudbu, experimentí s laděním a kombinací nástrojů (kytary, housle, violončelo, balalajka, djembe, darbuka, didgeridoo, pekruse a chřestidla). Vokální pokusy od klasického zpěvu po Tuvanský hrdelní zpěv (Kargyrra).

http://bandzone.cz/radisagoha

Skrytý Půvab Byrokracie

 Pražští „SPB“ vznikli na konci 90. let a vychází z tradice českého undergroundu, kterou zvukově i myšlenkově povznáší do luhů současného světa: Naléhavě deklamované výtažky z pera klasických i periferních myslitelů dostávají (podle volby pořadí písní) nový filosofický kontext, podepřený záludnými i chytlavými tóny hudebníků: Josef Jindrák - basová kytara, sequencer; Roman Plischke - tenor saxofon, klarinet, el.kytara, harmonika, zpěv; Jakub Žid - deklamace, drobné hlukové nástroje + Roman Kolliner - bicí a pracovní nástroje, železný šrot; adoptován přímo z dětského domova (tj. ze skupiny Děti deště). Do souboru vnáší industriální atmosféru a vyšší harmonické kmitočty.

http://www.skrytypuvabbyrokracie.cz/

OHMU

je mystická obluda z kultovního japonského anime Nausicaa z údolí větrů. Je to iracionální síla, která bere význam rozumu a klade ho na oltář vnímání skutečnosti a života  smysly a to v jeho komplexnosti (vše souvisí se vším)…
 Je v nás všechno, od optimistických 60´ přes  experimentální 70´, dekadentní 80´ rozbouřené 90´ až po elektronický smutek člověka odpojeného od přírody a zapojeného do světa jedniček a nul marně hledajícího zpětnou vazbu. Fin de siecle pro 20 století je plný deziluzí, zmatku a zklamání.

 Naše hudba je zastavení na dlouhé cestě, spočinutí na louce z motherboardů. OHMU je v nás a skrz nás prochází do skutečnosti.

 http://bandzone.cz/ohmu

DPVJU

totiž „Dřevěné pytlí v jutových uhlích“, jsou experimentátoři. Pražský band, původně studiový projekt, který začal živě vystupovat v 90. letech. Směsice elektronických zvuků a samplů a  konvenčních písňových struktur. Zhudebněná poesie, radost z cover verzí populárních songů. Nějaká alba, nějaké koncerty, nějaké myšlenky. DIY. Kořeny v post-bolshevik country.

http://www.noise.cz/dpvju/

 Vychcaný Knedlíky

Jsme kapela co hraje asi punk s vlivem jiných stylů a alkoholu. Máme to neklasičtější složení, a to basa, kytara, bicí, řev (blbá, blbej, tupoblbej, blbej). Hrát nás baví a svojí energii tim pádem přenášíme na lidi, kteří obyčejně se zvednutým žaludkem zdrhaj ze sálu, ale to nic nemění na tom, že sme rock a rollový hvězdy.

 http://www.vychcanyknedliky.wz.cz/

Višná za bory

Elektronická céna; Letos opět se pod věží zvířetického hradu postaví také putovní psychedelická vesnička Višná za bory. Pro milovníky jiných sfér vytvoří chillout a psytrancový dojezd jako relax i protiváhu bláznivým rokenrolákům.

 

http://visnazabory.cz/

 

Literární, výtvarná a jiná scéna:

 

PROGRAM (pátek):

pásmo filmů pražského spolku Pohodlí a spolku K.H.M. ze 70. let, které se podařilo jejich tvůrcům na podzim 2008 převést z 8 mm filmu na DVD a v březnu proběhla soukromá projekce v hospodě Na Neklance. Na VOMBu bude tedy jejich veřejná premiéra:

Spolek K.H.M.

Mat pro černého krále; 1976; 0:22:50

 Pistolník Siciliano místo přestřelky volí souboj v šachu. Slepý Jimi podvádí – za pěšáka vymění koně a pistolník Siciliano s černými prohraje. Zblázní se z toho a jde chytat Yettiho.

 

 

Spolek Pohodlí

Giuseppe furioso; 1979; 0:10:44

 Krušný život věhlasného restaurátora Josefa Steklého (G. Furiosa) po podpisu charty 77. Film byl natočen jako dárek k mistrovým narozeninám (na Novém Světě).

 

Julie a Pepa; 0:10:06

Ještě jeden taneček spřízněných duší v normalizační šedi, a ona (Julie) opouští vír doteků a míří do Dánska a on (Pepa) o pár let později zas na Australské pláže. Nám zde zůstal tento film.

 

V anglické levné restauraci; 0:11:58

Film inspirovaný učebnicí anglicko-české konverzace se postupně , ale nezadržitelně mění v expresivní pohybově vizuální koláž.

 

 

Třešňové dny; 0:14:37

Třešňové dny pořádá Spolek Pohodlí od konce šedesátých let. Když kvetou třešně, přátelé se scházejí v zahradní restauraci. Na dané téma vše zdobí (i sebe). Pivo, hudba, hry, volná zábava a ze všedního dne je náhle svátek. Na tuto slavnost později volně navázala Kopaninská Jara u Vovsů.

 

Jakub Žid

DEMIOURGOS; 2009; 0:53:50

Jakub Žid – hlas kapely S.P.B. (vystoupí v sobotu), pořadatel řady happeningů, a také autor filmů: "Labyrint snů" (2001), dokumentu o P. Formšovi a temném bludišti lidského podvědomí, mystifikační hříčky "Pyros"(2003), filmové adaptace divadelní jednoaktovky "Psychodeformátor aneb Překvapení v kryptě" (2005), loutkového dokumentu "Monology Adolfa Hitlera aneb Mouchy zůstávají" (2007). Další film Jakuba Žida Demiourgos překvapivě není pseudodokument, ale hraný snímek. Na ploše necelé hodiny je rozehrána groteska o podstatě lidské existence. Stvořitel je infantilní šílenec (neodolatelně ztvárněn básníkem Stylusem). Jeho andělé nemají křídla, nýbrž oči na stopkách. A všechno, úplně všechno je jinak...

www.polipet.cz/

 

Jakub Neděla

Klip pro album Gestation; 2007

Projekce In memoriam mladého tvůrce; střípek toho co o něm svět ví. Album Gestation od elektronického solitéra z Prahy Silly Filipa doprovodil Jakub imaginativní obrazovou smrští, která byla promítána u příležitosti křtění Filipova CD. Pak se na nějakou dobu ztratila do šuplíků, aby se znovu objevila až na našem festivalu. Zřejmě bez tušení kontextu experimentálního filmu se mu podařilo v klipu použít celou řadu experimentálních postupů, dnes efektů běžně dosupných na digitálních programech. Kromě mimořádné zvídavosti a hravosti autora s videem a hudební rytmiky střihu nese klip inovativní nekompromisní zběsilost, otazník po dalším vývoji média i autora, na který padá stín Kubovy tragické smrti.

PamPam show

Mars; 2009; PREMIÉRA!

Filmované divadlo plné absurdit nyburských PAM PAM ozvláštňuje náš festival už třetím rokem. Právě jejich loňské dobře připravené pásmo krátkých filmů se závěrečným thrillerem „Biomechanické Hovado“ zásadně přispělo ke vzniku letošního Postoru pro nezávislý film. Bližší informace o filmu Mars jsou zatím přísně tajné! Film bude uveden ve světové premiéře na festivalu VOMB 2009 ve Zvířeticích.

 http://www.pampam.cz/

 

Andy Fehu

Vesnická zábava; 2008; 0:20:00

Vyšší filmařské ambice má Andyho příběh o dvou kamarádech, z nichž každý se baví na vesnici po svém. Film experimentující s formou. Syrové vyjádření, které se daří i přes technický i štábní minimalismus. V krátkém filmu se nelze ponořit do složitých  vztahů mezi živoucími postavami jako v psychologickém dramatu. Drogy a erotismus, otevírání se druhému člověku, homosexualita a  sexuální zneužití, jsou úzkosti které film, spíše než explicitně, navozuje dusivou atmosférou.

Andy Fehu má zkušenosti s fotografií, filmovou teorií (studuje teorii dramatických umění v Olomouci) a nezávislému filmování se věnuje řadu let s tvůrčí skupinou Polofilm.

www.polofilm.net

 Kateřina Barabášová

Osobní limit I; 2008; 0:03:07, Osobní limit II; 2008; 0:01:02

 

 

 

 

Oběd se slepicemi; 2008; 0:04:46


 

Očista; 2008; 0:03:45

 

 

 

 

 Vystudovala střední uměleckoprůmyslovou školu ve Valašském Meziříčí; obor malba. Nyní se věnuje výtvarné činnosti na Univerzitě Palackého v Olomouci. S videem začala pracovat před rokem, výzvou jí byly výtvarné úkoly ke studiu pod vedením doc. Vladimíra Havlíka: „Performance je mi společně s malbou nejbližší prostředek sebevyjádření, když můj nápad malba přesahuje, sáhnu po videu a naopak.“

 Významným motivem jejích prací je vztah člověka a zvířete, jejich chování, jejich vzájemné postoje, komunikace a vztah: „Zvířecí říše je mi velmi blízká. Babiččiny slepice přitahovaly mou pozornost už chvíli, tak jsem našla výborné herečky a tenhle živočišný druh poznala zase o kus lépe. Zjistila jsem, že pokud je člověk vnímavý a ví, jak s nimi pracovat, jsou výbornými pozérkami. Ve svých videích se snažím jaksi přiblížit náš svět jim, ať už pomocí stravy, zvyků či doteku.

Práce se slepicemi byla dobrodružstvím, proto k nim mám velmi kladný vztah. Momenty, kdy ‚hrají‘ se mnou, jsou nezapomenutelné a do kurníku se vždycky ráda vracím, jelikož tam najdu určitý druh oddechu, je to úžasný svět, který stojí za to pozorovat celé hodiny.“

http://www.lasicka.webgarden.cz/

Anežka Úlehlová

animace; 0:15:00

 Každá holčička někdy ostříhala svou panenku a postupem času ji úplně zničila. Tento animovaný film zobrazuje průběh demolice panenek, i ne zcela čitelné detaily, které vypovídají o tom, kdo panenku řídí, kdo jí vede. Jde o malou vzpomínku na autorčinu první barbie, které je těchto 15 minut věnováno.

 Anežka studovala na SUPŠ v Turnově obor umělecký kovář. Od dětství tíhne nejen k výtvarnu, ale i divadlu. Ve 13 letech se sama vydala na filmový tábor, kde se setkala se základy filmařského řemesla a během dalších let si vyzkoušela všechny funkce u filmu; od kostyméra přes režiséra až k herci. Spojení mezi filmem a uměleckou tvorbou vyústilo v zájem o animovaný film.

 Film vznikl během přípravy na příjmací zkoušku na Univerzitu Tomáše Bati obor Klasická animovaná tvorba, kam Anežka v září nastupuje. Na projektu se hudebně podílel Petr Vaněk.

 

další filmy sháníme

 

Tvůrčí poetické dílny

 Letos se konečně na festivalu daří také poesii. Heslem „Experiment, lehkost a hravost…“ autoři dílen lákají návštěvníka z pasivity k dětské tvořivosti a zvědavosti. K dispozici budou dva psací stroje, klobouk a časem prověřené texty pro recyklaci, dada, nebo volnou tvorbu. Taktilní pásmo, prostor pro improvizovaný básnický projev a další tvůrčí podněty chystá pro zájemce okruh autorů časopisu Prázdná Vteřina.        http://jfix.blog.cz

Výstava na hradě

 V pátek 11.9. proběhne v 19 hodin v prostorách hradu Zvířetice vernisáž Výstavy Mladých umělců.
Výstava na téma HRA představí volnou tvorbu studentů Turnovské SUPŠ, ale také dalších autorů.
kurátorem projektu je Sára Milesson. http://www.sups.info/

Nový prostor pro nezávislý film

 Letos má festival oba dny co nabídnout. V pátek večer budou už stát všechny stany, a protože se může hrát až v sobotu, vznikne tu zajímavý prostor pro jiné aktivity: ochotnické divadlo, vernisáž, a především… až se setmí, přijde na řadu pásmo filmů. Své autorské filmy tu představí mladí autoři, které zvábil svět pohyblivého obrazu. Mezi nimi jsou vyznavači jak filmu lidového formátu 8 mm, tak nových možností digitálního videa, které jsou dostupné téměř každému tvůrci; Výsledkem je nejen odmítnutí filmových škol a s tím spojený filmový L’art Brut, ale především odmítnutí monstra filmového průmyslu. Námětová i materiální nezávislost tvůrců pak nechá vzniknout pozoruhodným snímkům, ve kterých je vždy něco nového, někdy úsměvného, jindy však objevného. Další předností našeho nového prostoru pro nezávislý film je široký žánrový záběr: od filmové podoby radikálního baletu Vyžvejklá Bambule, přes dokument, experimentální film až k videoartu. Promítání může podle podmínek pokračovat až do svítání, takže pro další filmy je ještě dost prostoru.

 

texty: J.Fix, JaO, M.Němeček

Zpět